Nytt kostnadsfritt seminarium!
10 oktober 2025
kl 12.00 - 13.00
Konflikter och skitsnack
i teamet
- Så vänder du trenden!
Upplever du skav, konflikter eller skitsnack i teamet?
Lugn - det går att göra något åt det, och är många gånger enklare än man tror!
I det här kostnadsfria lunchseminariet får du konkreta verktyg för att förstå vad som ligger bakom konflikter och skitsnack - hur du som ledare kan agera förebyggande samt hur du rent praktiskt går tillväga om du i nuläget har ett team där konflikter och skitsnack förekommer.
Under seminariet får du både insikter och verktyg och kommer bland annat lära dig mer om:
- Varför uppstår konflikter och skitsnack
-Hur man jobbar förebyggande för att skapa en god arbetsmiljö och goda relationer i gruppen
- Hur man vänder trenden när konflikterna och skitsnacket redan uppstått
Tidpunkt: 10 oktober 2025, kl 12.00 - 13.00
Plats: Zoom (möteslänk får du vid anmälan)
Seminarieledare: Lena Creutz
Anmäl dig genom att fylla i formuläret nedan:
Här nedan hittar du mer inspiration i form av artiklar och blogginlägg. Det kommer finns även mallar och övningar att hämta lite längre ner på sidan.
Artikel om vikten av tydlighet kring ramar och mandat för framgångsrika team ...more
Team
October 17, 2024•2 min read
Förklaring på varför negativ feedback eller konstruktiv feedback inte når fram, och vad den ger för konsekvenser ...more
Team
October 15, 2024•3 min read
Ofta kan våra olika vinklar och synsätt göra att vi bara ser en liten del, och missar helheten. ...more
Team
October 15, 2024•2 min read
Check-in frågor - för att kicka igång mötet
Det finns flera skäl till att inleda möten eller workshops med en "check-in". Att checka-in kan ofta vara ett bra sätt att lämna annat bakom sig för att kunna lägga fullt fokus på mötet. Det fyller också funktionen att få människor att bli mer bekväma att prata inför varandra. Forskning visar att ju snabbare vi sagt något i en grupp - desto större är sannolikheten att vi sedan kommer säga mer saker och bidra aktivt! Här nedan har du några förslag på check-in frågor som du kan ställa till dina deltagare:
Vad är din känsla just nu?
Hur var din morgon?
Vad inspirerade dig nyligen - i jobbet eller utanför?
Vad har du lyckats med sedan vi sågs sist?
Vad ser du fram emot i detta möte/workshop?
Vad vill du gå härifrån med idag?
Vilken av dina förmågor kommer du bidra med på mötet/workshopen idag?
Ett roligare sätt kan vara att visa en bild av en karusell och fråga - var på karusellen befinner du dig just nu, och varför?
Eller att be deltagarna välja ett foto/kort och visa känslan eller förväntningarna kopplat till det.
Om du har ett särskilt tema på mötet/workshopen kan frågan vara relaterad till detta temat. T ex vi har kick-off för teamet så kan tema vara:
Vilken roll brukar du spela i team - och vilken roll vill du spela?
Vilken är din styrka i teamarbete?
Vad hoppas jag att denna workshopen leder till för vårt team?
Lycka till!
Trädet - identifiera mål och utvecklingsområden
Detta är en övning jag gjort med många olika team under åren, och den går att variera så det passar antalet personer, fysiska förutsättningar och förstås teamets behov.
Låt gruppen jobba tillsammans som ett team - men helst inte fler än 8 personer/arbetsgrupp.
Förberedelse: Rita upp ett stort träd (jag brukar tejpa ihop två blädderblocksblad) och fäst på väggen (se bilder i länken nedan). Se till att det finns post-its i två olika färger så alla deltagare kan få 2-3 st per färg.
Trädets krona representerar vad ni som team vill uppnå (d v s målen/visionen).
Trädets rötter representerar vad ni behöver utveckla uppnå målen i kronan (värden, processer, kompetenser, etc).
Steg 1: Alla får 2-3 post-its av varje färg. Be varje person att enskilt skriva ner vad de tycker det är viktigt att teamet uppnår och vad som kommer behövas på sina post-its. En sak per post-it - alltså inte flera mål på en post-it. När alla gjort det så får man gå och sätta upp sina post-its. Antingen ber man deltagarna gå fram en i taget och direkt berätta om sin post-it när den sätts upp, eller så gör man det när alla post-its är på plats.
Är ni fler än 8 personer? Dela då upp gruppen i flera och gör flera träd. Det är också intressant då man kan jämföra vad olika grupper kommit fram till.
Steg 2: När träden är klara och alla fått berätta hur de tänkt är det dags att klustra till områden. Vill du göra det snabbt så utser du några i teamet att göra klustringen - eller så gör du som facilitator detta med stöd av teamet.
Steg 3: Dela nu upp gruppen i mindre arbetsgrupper som får i uppgift att jobba vidare för att konkretisera vad ni kommit fram tlll. Ibland behöver man börja med att formulera målen eller utvecklingsområdena tydligare. Sen brukar man vilja komma fram till vad som behöver göras. Se bilderna som jag länkar till nedan för förslag och inspiration!
Vid slutet av en period brukar det kännas skönt att göra en återblick och påminnas sig om vad man åstadkommit och varit med om. Det är precis vad denna övning syftar till, och den lämpar sig att göra tillsammans med teamet/gruppen.
Instruktioner för övningen finns i videon (2 min) nedan
Lycka till!
Ja tack!
Jag vill anmäla mig till nyhetsbrevet och få inspiration och erbjudanden direkt i inkorgen!
Genom att skicka min e-mailadress godkänner jag att jag får e-mails skickade till min angivna andress och jag godkänner även villkoren i sekretess- och integritetspolicyn.