Feedback

Därför fungerar inte konstruktiv feedback

November 24, 20252 min read

"Här ger och får vi inte tillräckligt med feedback"
"Vi behöver bli bättre på att ge och ta utvecklande feedback"

Det många menar med dessa påståenden är att man vill uppmärksamma någon/några på ett oönskat beteende - något vi vill förändra hos en medarbetare eller kollega.

Många kurser och utbildningar finns det också som lär ut hur vi ska både ge och ta feedback – ändå verkar problemet kvarstå i de flesta organisationer.

Fyra vanliga orsaker till att feedbacken inte får önskat resultat:

1. Det vi kallar konstruktiv feedback är i själva verket ofta negativ feedback (kritik) vilket tenderar att fokusera på problem, och något som redan har varit.

Det gör att man fastnar i diskussioner om vem som gjorde vad, hur man borde gjort istället och varför det var fel. Det leder till att mottagaren ofta hamnar i försvarsställning snarare än är mottaglig för feedbacken.

2. Den som får negativ feedback är inte beredd, och/eller har en dålig kapacitet för att ta emot den här sortens feedback

Man kan t ex se att personer som är duktiga, framgångsrika och ambitiösa generellt sett har svårare att ta emot negativ feedback. En annan orsak till att mottagaren reagerar negativt är att man kanske inte är på ett "bra ställe". Ofta vet man ju redan att man gjort något mindre bra, och dagen kanske inte varit toppen. Att i det läget få "konstruktiv feedback" kan vara droppen som får bägaren att rinna över.

3. Den som ger negativ feedback är inte tillräckligt konkret och tydlig

Ofta tycker vi att det är så jobbigt att behöva ge negativ feedback att vi då tar det lite ”övergripande” eller pratar runt ikring kärnfrågan, istället för att gå rakt på sak. I det läget blir det svårare att förstå – och många gånger upplevs det otydliga som ändå mer kränkande då vi gärna läser in mer saker än vad som kanske var avsikten.

4. Det finns inte tillräckligt med förtroende mellan den som ger och den som får feedback

Om den som ger feedback inte har ett tillräckligt stort förtroendekapital hos den som tar emot kommer det som sägs heller inte att tas emot, utan bidrar sannolikt till att förtroendet minskar ändå mer.

Detta är några av de hinder som alltså ska överbryggas för att feedbacken ska tas emot, Vad är då lösningen - att sluta ge konstruktiv feedback? Nej självklart inte, och det finns väldigt bra sätt att komma runt den här problematiken.

I nästa brev kommer vi presentera några olika metoder som generellt fungerar bra när det gäller utvecklande feedback. Missa inte det!

Back to Blog